Monday, 29 April 2019

Mana kau orang semua ????

Maaflah kawan2 aku tengah cari sahabat kita terutama Razimin lama benar tak dengar cerita dia. Dah 21 tahun harap sapa2 ada maklumat dia tolong pm atau share dehh. . . 

Tunggu Bas nak ke Bandar Amman Jordan 
bersama kawan2 dari Ma'had Derang

Otw ke Bandar Amman Jordan

Gambar Masa baru jer sampai Jordan dari Subang Airport. . .

ما معنى المثل اللي باللهجه العاميه( كل ساقط وله لاقط)







ما معنى المثل اللي باللهجه العاميه( كل ساقط وله لاقط)


هذا مثل متكرر على السنت الشيبان القصمان كثييير ومعناه اننهم مؤمنين بالله وبمخلوقاته وبكل ما وضعه الله بالأرض ولا يوجد شيء بالأرض ليس له فائده ولا يوجد شيء بالأرض وضع لغير حكمه ومثال ذلك القريب كان عصا السلفي في الماضي من اغبا الاختراعات ولاكن الان اصبح موضه وأصبح يدخل ملايين على صاحب الفكره فلا يوجد شيء على هذه الدنيا مستحقر ومثال آخر وش رايك برأي طفل زادت مكاسب فندق من الفنادق بأمريكا إلى أكثر من 6 مليون دولار سنوي فبكلمات بسيطه من طفل زادت نسبة الربح لصاحب الفندق ملايين والسبب لاننه استمع لطفل وكانت القصه اننه هناك فندق مخصص للعوائل بأمريكا وكان الذين يسكنون بالفندق يرتبطون بأبنائهم أثناء إقامتهم فيه ولا يستطيعون الذهاب اللا والأطفال معهم وبعض الأطفال لا يعطونك الحريه الكامله للتسويق فقال أحد الأطفال لصاحب الفندق لماذا لا تضع للأطفال ملاعب فاعجبته صاحب الفندق الفكره بطبقها فزادت أرباحه أكثر من 6 مليون دولار سنوي اي ما يقارب أكثر من 11 مليون ريال على الأقل

( هههههههه طلعت عن الموضوع )
والمقصد من المثل أيضا اننه لا يوجد إنسان سيبقا وحيدا في هذه الحياة لاننه مهما كان الإنسان سيسخخر الله له من يريده ولو كان يحب الوحده سيجد من سيحاول ان يهتم به ويحاول أن يدمجه مع المجتمع وان الله لم يخلق اي انسان اللا وقد كتب له ما سيحصل له في حياته كلها والله عالم بكل شيء ولا يوجد إنسان يكرهونه الناس كللهم ولا يوجد إنسان يحبونه الناس كلهم فالملتزم بدينه يكرهونه ناقصي الدين وهو على حق والناقص الدين قد يكرهه بعض الملتزمين لتقصيره بدينه 
هذا ما أستطيع أن أوضحه فلو كان به شي من الغموض راح اشرحه بكرا وراح اتفررغ له وراح اوفيه حققه بإذن الله وإذا كان كل شيء واضح اختاري موضوع آخر ليوم الغد

Wednesday, 24 April 2019

Mahrajan A'rabiy




SMA MAIWP KL Johan pertandingan debat Mahrajan A'rabiy setelah berjaya menewaskan pasukan daripada Universiti Malaya ( 4-1 ) pada peringkat akhir yang diadakan di Fakulti Bahasa Moden & Komunikasi, Universiti Putra Malaysia, Serdang pada hari ini.


10 pasukan telah mengambil bahagian dalam pertandingan ini iaitu daripada UIA, UM, UKM, USIM, UITM, IPG BANGI, UPM, KUIS, UPSI dan SMA MAIWP KL yang merupakan wakil tunggal daripada sekolah menegah.

Berikut adalah usul-usul yang diperdebatkan dalam pertandingan kali ini.

*مشاريع المناظرة للمهرجان العربي ٢٠١٩*
انحصار دخول العمال الأجانب ضروري
Pengehadan Kemasukan Pekerja Asing Adalah Perlu
اهتمام المسلمين بقضايا إسلاموفوبيا ضعيف
Keprihatinan Umat Islam Terhadap Isu Islamofobia Adalah Lemah
إيجاد مؤسسة الحلال على المستوى العالمي أفضل
Pewujudan Institusi Halal Peringkat Global Adalah Lebih Baik
إجبار جميع الدول بتملك الأسلحة النووية ضروري
Mewajibkan Setiap Negara Memiliki Senjata Nuklear Adalah Perlu
*FINAL*
تمكن المتخرجين من الاتصال ضعيف
Penguasaan Graduan dalam Komunikasi Masih Lemah
Syabas dan tahniah diucapkan.

Wednesday, 17 April 2019

Sharing is Carring

PENGEMASKINIAN MAKLUMAT GRADUAN IJAZAH SARJANA MUDA PENDIDIKAN (ISMP) LEPASAN UNIVERSITI AWAM

Graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) lepasan Universiti Awam yang telah menamatkan pengajian sahaja adalah dimohon untuk mengisi dan mengemaskini akaun JobsMalaysia masing-masing seperti dipautan  https://www.spp.gov.my/ms/orang-awam/panduan. Graduan perlu mengisi maklumat dengan betul yang melibatkan pengkhususan/opsyen seperti berikut: 


OPSYEN

PENDIDIKAN (BAHASA ARAB)
PENDIDIKAN (BAHASA CINA)
PENDIDIKAN (BAHASA INGGERIS/KESUSASTERAAN INGGERIS)
PENDIDIKAN (BAHASA MELAYU/KESUSASTERAAN MELAYU)
PENDIDIKAN (BAHASA TAMIL)
PENDIDIKAN (BIMBINGAN DAN KAUNSELING/PSIKOLOGI)
PENDIDIKAN (BIOLOGI)
PENDIDIKAN (EKONOMI RUMAH TANGGA/SAINS RUMAHTANGGA)
PENDIDIKAN (GEOGRAFI)
PENDIDIKAN (KEMAHIRAN HIDUP)
PENDIDIKAN (REKABENTUK DAN TEKNOLOGI)
PENDIDIKAN (KIMIA)
PENDIDIKAN (MASALAH PEMBELAJARAN)
PENDIDIKAN (MASALAH PENDENGARAN)
PENDIDIKAN (MASALAH PENGLIHATAN)
PENDIDIKAN (PENDIDIKAN KHAS)
PENDIDIKAN (MATEMATIK/STATISTIK)
PENDIDIKAN (TEKNOLOGI MAKLUMAT/MULTIMEDIA)
PENDIDIKAN (PENDIDIKAN ISLAM/PENGAJIAN ISLAM)
PENDIDIKAN (PENGAJIAN AL-QURAN)
PENDIDIKAN (PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN)
PENDIDIKAN (SAINS KEJURULATIHAN)
PENDIDIKAN (SAINS SUKAN)
PENDIDIKAN (SUKAN DAN REKREASI)
PENDIDIKAN (PENDIDIKAN MORAL)
PENDIDIKAN (SIVIK KEWARGANEGARAAN)
PENDIDIKAN (PENGAJIAN MALAYSIA)
PENDIDIKAN (PENGURUSAN PERNIAGAAN)
PENDIDIKAN (PERAKAUNAN)
PENDIDIKAN (SAINS PERTANIAN)
PENDIDIKAN (SAINS)
PENDIDIKAN (SEJARAH)
PENDIDIKAN (SENI VISUAL)
PENDIDIKAN (SENI/SENI DAN SENI REKA)

Graduan  yang telah berjaya mendaftar JobsMalaysia perlu menyemak ruangan semakan permohonan portal SPP di pautan https://semakan.spp.gov.my/SemakanPermohonan/semak.php (semakan hanya boleh dbuat sehari selepas pendaftaran JobsMalaysia).




Panggilan temu duga adalah berdasarkan kekosongan jawatan mengikut keperluan opsyen yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dan graduan yang telah berjaya mendaftar di JobsMalaysia. Sebarang pertanyaan mengenai pengambilan guru oleh SPP boleh diemelkan kepada guru@spp.gov.my.

Aku buat semua nie nak beri laluan kepada mereka yang berkelayakkan sebab bagi aku jika REZEKI kau orang INSYALLAH boleh dapat. . . MOHON lah . . .mana tahu engkau orang boleh dapat. . .  

Bagi Aku rezeki aku mungkin dah tak ada kat KPM terutama OPSYEN aku PURE BAHASA ARAB IPTA. . .bukan PENDIDIKAN . . . dah puas aku mintak. . . alih2 nak UMUR juga UMUR mesti nak 18 tahun atau tak lebih 35 tahun . . . PELIK lah sedangkan Diploma AKU dah DIPLOMA PERGURUAN salah satu IPG  di MALAYSIA nie . . . Website nie pun assignemnet aku masa kat IPG dulu. . . Sabar je lah. . . 

dipetik dari wassap group . . . . 

Wednesday, 3 April 2019

10 Mutiara yang Akan dicabut Malaikat Jibril


Khutbah jumaat di Masjid Al-Makmur Cikini (12/12/14), Khatib menerangkan mutiara-mutiara yang akan dicabut setelah baginda kita Nabi Muhammad SAW.
Dialog dari perbincangan antara Baginda Nabi dengan malaikat Jibril,

Baginda nabi Muhammad s.a.w bertanya : 
"Apakah Kau akan turun kebumi setelah saya wafat? "

Malaikat Jibril menjawab 
" Saya akan turun kebumi 10 kali untuk mengambil mutiara-mutiara". 

Baginda nabi Muhammad s.a.w bertanya : 
"Apakah maksudmu mutiara-mutiara itu??"

Malaikat Jibril menjawab dengan menjelaskan mutiara - mutiara itu adalah : 

1. Berkat
Pengertian berkat (barokah) menurut bahasa adalah nikmat, bertambahnya kebaikan. Jika berkat di tarik hidup kita ini menjadi kurang bersyukur sehingga lupa siapa memberi kenikmatan ini.

2. Cinta antara satu sama lain (ihsan)
Jika cinta antara satu sama lain dicabut yang ada hanya kebencian dan tidak ada rasa peduli antara insan. 

3. Kasih sayang keluarga
Kasih sayang antara keluarga penting untuk menjadikan keluarga yang harmonis, jika hal ini di cabut keluarga akan "porak poranda".

4. Keadilan seorang pemimpin
Jika seorang pemimpin yang tidak mempunyai rasa keadilan ini akan mengakibatkan perpecahan antara satu sama lain.

5. Rasa malu
Zaman sekarang banyak orang suka hidup mewah walaupun dengan cara yang melanggar peraturan agama, hukum dari miskin dengan jalan yang halal.

6. Dermawan yang kaya
Dermawan dari seorang yang kaya akan di cabut karena mereka merasa hartanya adalah hasil jerih payahnya sendiri.

7. Kesabaran orang fakir
Kesabaran akan dicabut karena merasa mereka bersyukur atas nikmat yang telah diberikan-NYA, sehingga akan melakukan segala cara untuk menghasilkan sesuatu.

8. Alim ulama yang wara'
Ulama adalah corong utama sebagai penyiar agama untuk memperbaiki perbuatan manusia, kalau hal ini dicabut perbuatan manusia semakin tidak karuan. Maksud apabila sifat zuhud & warak ditarik (cabut) Alim Ulama terutama yang berdakwah secara media massa atau dimana2 maka hilanglah rasa qanaah, zuhud serta waraknya. Nauzubillah himinzalikka.

9. Al Qur'an
Al Qur'an adalah panduan hidup bagi umat seluruh alam, jika al qur'an dicabut manusia tidak ada lagi pandangan hidup yang diikuti.

10. Keimanan
Keimanan adalah mutiara yang sangat berharga bagi diri manusia, jika iman kita dicabut celakalah kita nanti di akhirat.

Penjelasan diatas sedikit banyak diambil dari isi khutbah dan sedikit banyak juga ada penambahan, yang terpenting point-pointnya tidak sedikitpun saya ubah. Semoga khutbah versi tertulis ini bermanfaat bagi kita semua. Amin


Admin telah menukar bahasa kepada bahasa Melayu kerana bahasa asalnya ialah bahasa indonesia. . . 

https://www.kompasiana.com/gito/54f3a58d745513a32b6c7bbf/10-mutiara-yang-akan-dicabut-malaikat-jibril